Dievča a zajac, Montessori pedagóg
Obsah
Dievča a zajac, Montessori pedagóg

Už 12 rokov pracujem v Montessori škole s tínedžermi. Za ten čas som mala možnosť pôsobiť na školách na Slovensku, vo Švédsku aj v Nemecku. Ľudia, s ktorými sa stretnem po dlhšom čase, sa ma často pýtajú: „A čo je to Montessori? Tínedžeri – to ťa s nimi baví?“

Odpovedať stručne na otázku, čo je to Montessori pedagogika, sa mi za ten čas, čo pracujem v alternatívnej škole, ešte nepodarilo. Vždy sa opýtam, koľko času máme😊.

Najstručnejšia odpoveď je, že je to pedagogický smer zameraný na všestranný rozvoj človeka od jeho útleho detstva až po dospelosť v súlade s jeho vývinovými potrebami. A či ma práca s tínedžermi baví? Jasné, že áno!

Vo všeobecnosti sa dospelí často na tínedžerov pozerajú ako na komplikovaných, drzých  či impulzívnych, ťažko zvládnuteľných či nezodpovedných mladých ľudí. V každom prípade ich pokladajú za náročných a mnohí majú pocit, že stojí kopu nervov ich energiu a správanie nejako zvládnuť.

Toto sa deje v prípade, ak sa k dospievajúcim stále správame ako k malým deťom, hoci už nimi dávno nie sú. Nerešpektujeme ich vývinové potreby a často ich podceňujeme.

Maria Montessori a pripravené prostredie pre dospievajúcich

V klasických školách veľmi nevidieť rozdiely v prístupe k deťom na prvom stupni základnej školy alebo na gymnáziu. Čaká sa od nich, že budú sedieť v lavici, písať si poznámky, robiť si domáce úlohy a písať hory testov, za čo nakoniec dostanú známky.

Maria Montessori pre dospievajúcich navrhla na základe pozorovania ich vývinových potrieb úplne iný koncept – školu zážitkov zo sociálneho života. Jej cieľom je pripraviť mladých ľudí tak, aby boli schopní stať sa plnohodnotnými členmi spoločnosti.

V prvom rade to nie je škola s triedami, lavicami a tabuľou. Montessori pripravené prostredie musí prinášať reálne výzvy a prácu, akú robia dospelí. Ideálne by malo zahŕňať farmu, obchod, možnosti pre poskytovanie služieb ako hotel či bed and breakfast a miesto, kde budú dospievajúci spolu bývať.

Momentálne pracujem v škole nemeckom mestečku Gelnhausen, ktorá sa k tomuto ideálu snaží dopracovať – zatiaľ ešte nemáme všetky zložky pripraveného prostredia. Sme na ceste, no už teraz je pri práci s dospievajúcimi vidieť veľký rozdiel.

Dni nie sú rozdelené na klasický rozvrh so 6-7 vyučovacími hodinami, ale na 3-hodinové pracovné bloky, ktoré nám dávajú veľa slobody zorganizovať si prácu, ako nám to vyhovuje.

Niekto ide nakupovať veci potrebné na svoj projekt, niekto varí a niekto môže pracovať v záhrade. Skrátka, dospievajúci majú relatívne veľkú slobodu v tom, ako si zorganizujú svoj deň a svoje štúdium. Oni si vyberajú, čo chcú skúmať a na čom chcú pracovať.

Okrem toho si sami varia obedy, upratujú priestory a vedú svoju školskú študentskú firmu, či poskytujú ubytovanie a stravu pre návštevníkov rôznych seminárov a učiteľov, ktorí prichádzajú k nám na pozorovanie.

Úloha Montessori pedagóga

Mojou úlohou ako Montessori sprevádzajúcej pedagogičky je podporovať dospievajúcich v tom, čo robia a to jednak cielenými vstupmi napr. z oblasti vied či jazyka, ktoré sú relevantné pre ich prácu, alebo spolu s nimi ísť sadiť mrkvu, vyrábať produkty na predaj či vymaľovať triedu.

Maria Montessori tento spôsob práce nazýva „práca bok po boku“.

Moja práca sa vďaka tomu neustále mení. Učím sa spolu so svojimi žiakmi nové a nové veci, spoločne prekonávame výzvy a ja sa snažím ich podporiť v tom, aby sa rozvíjali každý svojím tempom a podľa svojich potrieb. Tento spôsob práce sa veľmi líši od klasického frontálneho vyučovania, keď celá trieda preberá to isté učivo podľa vopred určeného vzdelávacieho plánu, do ktorého žiaci môžu zasiahnuť iba minimálne.

Je to náročné, no krásne povolanie.

Vidím v ňom veľký zmysel, pretože pomáham mladým ľuďom získať nielen akademické vedomosti, ale aj praktické a sociálne zručnosti, ktoré im umožnia stať sa jedného dňa samostatnými a hodnotnými členmi spoločnosti.

Ľuďmi, ktorí nehľadia iba na seba, ale dokážu vnímať aj potreby druhých ľudí a sú ochotní pomôcť, keď treba. Ľuďmi, ktorí dokážu používať rozum, kriticky myslieť a sú schopní sa postaviť prekážkam a nevzdať sa svojich ideálov, hoci je to niekedy ťažké. Ľuďmi, ktorí budú ochotní spraviť niečo pre našu spoločnosť, aby sa nám tu všetkým žilo lepšie.

Ivana Baborová

AMI certifikovaná pedagogička, konzultantka vzdelávania pre vek 12 – 18 pre MONTE PLUS, o.z.

Súvisiace články